Viimeisen kahden vuoden aikana on maailmalla  tapahtunut suorastaan virtuaalitodellisuuden vallankumous.  3d-laseista, lisätystä todellisuudesta (augmented reality) on siirrytty uuteen, virtuaalisen kokemuksen aikaan, jossa keskeistä on elämyksellinen oppiminen ja todellisuutta simuloivat kokemukset.

Useat toimijat ovat kehittäneet älypuhelintekniikkaa hyödyntäviä virtuaalilaseja, jotka vievät katsojan, kokijan, oppijan hetkessä elämykselliseen 360 asteen virtuaaliympäristöön Nyt tämä virtuaalinen oppimisympäristö on tarjolla suomalaisen koulutuksen hyödynnettäväksi. Hankkeessa ovat mukana Muuramen lukio, Kuopion klassillinen lukio, Schildtin lukio sekä Lyseon lukio Jyväskylästä.

Hankkeen tavoitteet

1.

Saadaan kokemuksia virtuaalitodellisuuden elämyksellisistä oppimisympäristöistä sekä tietoa oppijan ja opettajan roolista oppimisprosessissa.

2.

Antaa opiskelijoille ja opettajille välineet tuottaa 360 -kuva- ja videomateriaalia virtuaalitodellisuuden alustoille sekä mallintaa tuotantoprosessi.

3.

Pilotoida virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä lukion oppiaineissa, ilmiöissä,  tiimikursseilla sekä yrittäjyyskasvatuksessa.

4.

Avata suomalaiselle koulutuksen kentälle virtuaalitodellisuuden toimijoiden, Oculus Rift, Sony, Samsung, Google, Valve sekä Microsoft, luomat elämyksellisen oppimisen mahdollisuudet. Vuoden 2015 aikana jokainen toimija tuo markkinoille kehittyneet VR-lasit.

5.

Pilotoida virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet oppilaitosten markkinoinnissa. Esimerkkeinä  virtuaaliset kiertokävelyt, oppimistilanteiden simuloinnit, oppilaitosten tapahtumat.  Lisäksi tuotetaan virtuaalisia oppimisympäristöjä.

6.

Järjestetään  opiskelijoiden yhteisöllisiä virtuaalitodellisuuden oppimis- ja pelitapahtumia, joissa tuotetaan omaa videomateriaalia ja analysoidaan oppimiskokemusta. Järjestämme opiskelijoiden kanssa valtakunnalliset virtuaalioppimisen lanit.

7.

Yrityskumppaneiden Samsung ja Edutukku tuella tutkitaan Samsung Gear VR -virtuaalilasien mahdollisuudet oppimisessa ja oppilaiden 360-kuva- ja videomateriaalin virtuaalisena oppimisympäristönä. Samsungin uusimmat älypuhelimet sekä VR-lasit luovat yhdessä elämyksellisen virtuaalimaailman.

8.

Hankkeessa tutkitaan myös edullista Google Cardboard -konseptia, jossa älypuhelin asennetaan noin 15 euroa maksaviin kehyksiin ja ladataan ilmaisia Google Cardboard -sovelluksia Googlen Play-kaupasta.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Rahoitus ja kumppanit

Virtuaalitodellisuus ja elämyksellinen oppiminen -hanketta rahoittaa Opetushallitus (oppimisympäristöhankkeet). Hankkeen yhteistyökumppaneita toimivat myös Jyväskylän koulutuskuntayhtymän ammattiopisto, Samsung-Suomi, Edutukku Oy. Lisää yrityskumppaneita on tulossa syksyn 2015 aikana.