HTC vive -virtuaaliympäristö lukiossa

HTC vive -virtuaaliympäristö lukiossa

Vierailimme Fineduvr-hankkeen kautta Vision Summit 2016 -konferenssissa helmikuussa. Tapahtuma antoi meille kaikille osallistujille mahdollisuuden kokeilla monia virtuaalitodellisuuden uusimpia tuotteita. Saimme alan viimeisintä tietoa siitä, mitä virtuaalimaailma voi mahdollistaa koulutukseen lukioissa.

Matkalta  jokainen koordinaattori sai yllätyslahjana HTC Vive pre kit – laitteen ilmaiseksi kotiin kannettuna. Tämä $900 dollarin lahja oli todella mieluinen yllätys koko Vision Summit 2016 seminaariväelle. Seminaarissa oli 1400 osallistujaa, joten HTC Vive teki ilmeisimmin yhteistyökumppaneiden avulla mittavan lahjoituksen edistääkseen HTC Vive -kokemuksia maailmanlaajuisesti.

20160408_134657

Virtuaalitodelisuuksien moniosaaja Sampsa Kuha kasasi ja asenti Kuopion klassillisen lukion HTC Vive setin kokonaan ja esittelee tässä opiskelijoille ja kuvataiteen lehtori Jouni Holopaiselle järjestelmän mahdollisuuksia ja erityisesti Googlen TiltBrush ohjelmistoa kuvataiteen opetuksessa.

Kun matkalahjaa alettiin availla niin Muuramen lukiolla kuin Kuopion klassillisella lukioilla, kävi ilmi, että laite vaatii hyvän tietokoneen toimiakseen. Investoinnit lähes 1500€ koneisiin tehtiin ja lähdettiin tutkimaan, mitä HTC Vive voi tarjota oppimiseen. Itse teknisestä toteutuksesta voidaan kirjoittaa myöhemmin ihan oma juttunsa. Itse virtuaalitilan määrittely oli nopea ja vaivaton, kun teknisesti laitteet alkoivat kommunikoimaan keskenään. Jyväskylän Schildtin lukioon ympäristö rakennetaan ensi syksynä.

WOW ilmiö on 100%

Kokemus HTC Vive -laseilla virtuaalisesta näkymästä on huikaisevan hyvä. Sen kuvaileminen ja kuvien kautta selittäminen ei avaa sitä kokemusta, jonka pää kokee hyvän grafiikan ja äänien kera, kun voit vielä lisäksi kävellä fyysisesti virtuaalisessa tilassa.  Itse tekeminen onnistuu Viven käsikahvoilla ilman suurempia koulutuksia. Kokemus on hyvin autenttinen, kun lähdet pelaamaan minigolfia pelaamaan tai otat väripaletin ja ryhdyt maalaamaan taideteosta.

Muuramen lukiossa HTC Vive virtuaalisetille kasattiin tuotantotila Kenno tiimi- ja projektiluokan yhteyteen. HTC Vive vaatii vääntävän, tehokkaan tietokoneen, joka tilattiin osina ja koottiin itse HTC Viveä ja SteamVR peliyhteisöä ajatellen. Verkkokaupasta tilattiin myös “tunnistusmajakoille” (Lighthouse) liikuteltavat jalustat, jotta tarvittaessa niitä voidaan siirrellä. Toinen vaihtoehto on kiinnittää ne kiinteästi seinään, jolloin tuotantotila on aina samalla paikalla. Steam peliyhteisön asentaminen vaati kunnan atk-tuen apua, koska kunnan palomuurit eivät hyväksyneet peliympäristöihin pääsyä.

Ohjelmistojen kokeilua

Lukiolaiset ovat kokeilleen ja tehneet virtuaalitaidetta Googlen Tilt Brush ohjelmalla ja HTC Vive laitteistolla. Kokemus on ollut aina innostava ja hämmentävä, koska taiteentekijä itse voi olla oman taideteoksensa sisällä. Tilt Brush ohjelmalla voi valita erilaisia siveltimiä aina tähtisuikusta tavallisiin pensseleihin.

Job simulator ohjelmalla voidaan luoda virtuaalikädet, joilla voit toimia toimistosimulaatiossa. Virtuaalikäsien avulla voit ottaa kopioita kopiokoneella ja tehdä muita toimistotehtäviä. Tällaisia työsimulaattoreita eri ammateissa on jo useita (hammaslääkärit, kirurgit, ahtaajat, tehtaat/tuotantotilat).

SculptureVR ohjelmalla voidaan rakentaa erilaisia tiloja. Tämä ohjelma on lähellä Mindcraft maailmaa, jossa erilaisia kuutioita/tiiliä nostelemalla voi rakentaa taloja ja tiloja. Ohjelman erikoisuutena on myös ominaisuus, jolla voi siirtää itsesi salamannopeasti eri paikkaan käsiohjaimilla. Toisaalta voit kasvattaa tai pienentää ympäristösi kokoa.

AltspaceVR ohjelmisto on sosiaalisen virtuaalitodellisuuden alusta. Sen avulla voit osallistua erilaisten teemojen ympärille keskustelemaan virtuaalisessa tilassa ympäri maailmaa. Toisaalta voi itse tehdä erilaisia teemoja ja kutsua ihmisiä keskustelemaan vaikka ruoanlaitosta tai golfista.

The Lab sisältää useita erilaisia virtuaalimaailmoja. Sieltä löytyy jännittävä Secret room, jossa ratkaistaa erilaisia ongelmia. Toisaalta siellä on laboratorio, jossa voi  kokeilla erilaisia asioita ja testejä. The Lab vie käyttäjän myös eri maihin, jossa voit ihailla maisemia.

Kolmen tunnin puuhastelu eri ympäristöissä oli vakuuttava ja uskon, että loppukevään aikana syntyy monta ideaa seuraavalle lukuvuodelle uusien kurssien ja kerhojen perustamiseksi ja mikä tietysti olisi toivottavinta,  että oppiaineet ottaisivat virtuaalisen todellisuuden osaksi ihan perusopetustyökaluja, aivan kuten 3D – tulostaminen ja omien videoiden tuottaminen opetuksen tukena. Uskon vahvasti, että näistä kokemuksista syntyy monia kertomuksia ja käytännön sovelluksia lukio-opetukseen tulevaisuudessa.

ITK:ssa tavataan, verkostoidutaan ja jaetaan kokemuksia!

 

Alla allekirjoittaneen kokeilu Google TiltBrush ympäristössä.

Yhteystiedot

Aki Puustinen - koordinaattori, rehtori
aki.puustinen@edu.muurame.fi, 040 7616178, @apuustin
Jukka Sormunen - koordinaattori, rehtori
jukka.sormunen@kuopio.fi, 044 718 4542, @sormuju
Timo Ilomäki - koordinaattori, lehtori
timo.ilomaki@jao.fi, 040 3414825, @ilotimo

© FinEduVR 2015-2017