Kiinaan Slush Up! Chengdu-tapahtuman matkaraportti

Our great students at Slush Up ! Chengdu #china #startup #slush

Henkilön Virtual Reality (@fineduvr) jakama julkaisu

Istuessa Kuopion lentoaseman odotusaulassa se realisoitui. Olin oikeasti lähdössä matkalle Kiinan Chengduun.

Olimme siis #FinEduVr-hankkeen tiimoilta matkalla Kiinaan Slush Up! Chengdu-tapahtumaan, jonne oli kutsuttu hankkeen tiimoilta kaksi opiskelijaa ja kaksi opettajaa. Matkavahvuutemme koostui allekirjoittaneen lisäksi Siljanderin Aaronista, opiskelija Muuramen lukiosta, Puustisen Akista, rehtori Muuramen lukiosta ja Ilomäen Timosta, opettaja Schildtin lukiosta Jyväskylästä.

Matkamme starttasi kunnolla Helsinki-Vantaan lentoasemalla, josta starttasimme pitkälle lennollemme porukkana. Menomatkalla lentoreittimme oli Helsinki-Berliini-Abu Dhabi-Chengdu. Päästyämme perille Chengduun päivän matkustamisen jälkeen tutustuimme ensimmäisenä hotelliimme, joka oli todella hieno viiden tähden hotelli. Iltakahvilla kävimme vielä hotellin alakerrasta löytyvässä Maan Coffeessa. (Kannattaa käydä syömässä vohvelit, jos mahdollista! Tosi herkullisia!)

Ensimmäinen tapahtumapäivämme starttasi kello 9 alkavalla Chengdulaisella bisneskonfferenssilla, jossa pääsimme mm. kuulemaan saksalaisesta teollisuuden vallankumouksesta Industrie 4.0:sta ja luultavimmin paikallisen puolueen edustajan puheesta (sisällön perusteella tehty määritys). Vaikkakin olimme Kiinassa ja kyseessä kiinankielinen tapahtuma, emme olleet kuitenkaan pulassa, sillä tapahtumassa oli tulkkauslaitteisto, jota käytettiin ns. henkilökohtaisilla vastaanottimilla.

Lounaan kautta menimmekin ensimmäistä kertaa viralliselle tapahtuma-alueelle, jossa pääsimme kuulemaan, millainen on Chengdun Hi-tech-zone alueena startup-yrityksille. Ennen meidän ”closed doors”-tapaamisia nautimme kuitenkin vielä auringosta ja lämmöstä, siitä mistä olemme unelmoineet koko pitkän talven ajan.

Saavuttuamme takaisin auringosta nauttimasta pääsimmekin suoraan asiaan, sillä jokin sijoittaja halusi keskustella meidän kanssa, vaikka meille ei ollutkaan varattu virallista aikaa. Ja eikun hieromaa ”rämpylöitä” (paikallista valuuttaa RMB, eli renminbi, jonka yksikkö on juan) hankkeelle. Sen jälkeen vielä pääsimme hieromaan bisneksiä toisen sijoittajan kanssa. Jos ei muuta jäänyt käteen, niin saimme ainakin todella hyviä vinkkejä siihen, että millaisiin tahoihin kannattaa ottaa yhteyttä, jos haluaisimme tehdä yhteistyötä Kiinalaisten koululaitosten kanssa.

Tämän jälkeen suuntasimmekin hotellille vielä päivällistämään ja iltakierrokselle paikalliseen ostoskeskukseen. Yritimme koko matkan ajan löytää paikallista elektroniikkamyymälää ja teimmekin laajaakin selvitystyötä kaikkien paikallisten kanssa, ketä näimme. Meiltä toki jäi vielä yksi maailman suurimmista kauppakeskuksista koluamatta, New Century Global Center, jonka pinta-ala vastaa noin kahtakymmentä Matkus Shopping Centeriä.

Toisena tapahtumapäivänä pääsimmekin itse asiaan, kun oli vuorossa paneelikeskusteluita ja valmistautumista tapahtuman itse pääosioon, pitchingkilpailuun. Siellä oli esimerkiksi Kasper Suomalainen Startup Saunasta kertomassa hyviä vinkkejä, kuinka pitchingissä kannattaa toimia ja etenkin, mitä siinä edes kannattaa tehdä. Päällimmäisenä itselleni jäi mieleen opetus: älä pyytele anteeksi ja sano että yrität. Se on kuulemma eniten tuomareiden korvaan särähtävä. Neuvo oli, että yritä kääntää ne jotenkin positiivisiksi.

Meidän vuoromme loistaa lavalla tuli, kun tuomaristo oli ratkomassa seuraavalle kierrokselle pääsijöitä. Kävimme heittämässä tiukan paketin kolmeen minuuttiin. Alla todistusaineistoa kuvin ja videoin. Allekirjoittanut sai dokumentoijan roolin, eli tehtäväni oli napsia paljon valokuvia esiintymisestämme isoilla lavoilla.

Illalla vielä päätimme ottaa paikallisen taksin ja lähteä tutkimaan, löytyisikö Chengdun ytimestä millaisia kauppoja. Tutustuimme myös samalla paikalliseen ruokakulttuurin tarkemmin ja nautimmekin hotpotista, joka oli muuten tulinen, kun keittelimme liha- ja vihannespalasia kunnon chililiemessä. Tämän jälkeen jatkoimme kiertelyä kauppakadulla ja löytää kuin löysimmekin yhdestä kauppakeskuksesta ensimmäisen liikeen, missä myytiin edes jotain teknohärpäkkeitä. Vielä jäi toki kaikki paikalliset puhelimet ja tabletit ensi kerralle tutkittaviksi.

Lähtöpäivänämme lauantaina halusimme vielä katsastaa paikalliset kuuluisuudet, eli pandat! Chengdun on tunnettu myös maailman pandapääkaupunkina ja halusimmekin nähdä, miltä nämä karvaiset ystävät näyttävät livenä ennen pandakaksikon saapumista Suomeen Ähtäriin. Kävimme vielä ennen lentokentälle siirtymistä nauttimassa viimeisen kerran jo tavaksi tulleella tavalla kokiset ja vohvelit Maan Coffeessa ja matka takaisin kohti Suomea oli alkamassa. Paluumatkamme reitti oli Chengdu – Abu Dhabi – München – Helsinki.

Verkostoitumisen kannalta tälläiset tapahtumat ovat todella mahtavia. Pääsimme esimerkiksi tutustumaan Dodreamsin Erikiin ja Critical Forcen Veli-Pekkaan ja saimme sitä kautta hyviä yhteyksiä myös pelialaan liittyen. Lisäksi todella suuret kiitokset Virkkusen Laurille Slush organisaatioon, kun mahdollistit meidän saapumisen tapahtumaan! Odotamme innolla myös tulevia Slush tapahtumia!